Thursday 15 May 2014

DAD

" jom keluar naik motor. kita jalan jalan "
" jom abah teman main jutaria. "
" adik nak maggi? "
" jom kita tengok siapa menang dam haji kali ni "

ayat demi ayat.
hari bertambah hari. tahun bertambah tahun. umur bertambah angka. dan aku meningkat dewasa. dan yang penting bertambah jarak antara aku dan dia. kalau dulu pahang- kl, sekarang dah johor- kl.
dan yang menyesalkan jugak adalah aku bertambah sibuk!

dulu waktu zaman 'perang' dengan abang kakak, abahlah yang teman main. favourite game, dam haji. then jutaria.
dulu lawan cakap dengan kakak tak pernah menang. tak tau kenapa orang lain tak pernah nak faham apa sebenarnya yang ada dalam otak kanak2 hingusan ni.
dan abah ambil kunci motor, " jom kita ronda ". tak tahu sama ada dia faham yang aku mungkin tak salah ataupun cuma dia kesian dengan anak kecik ni yang asyik menangis.

malam- malam, habiskan masa dengan main jutaria and dam haji bila abah tak kerja dan tak keluar minum teh dengan kawan- kawan.

mungkin abah tak begitu dekat dan menjaga anak2 secara langsung macam mak. tapi dia lah manusia yang selalu faham aku, tak sama macam orang lain yang mungkin lebih rapat.
walaupun kadang2 apa yang aku ceritakan tak sepenuhnya diambil perhatian, tapi dia tetap manusia yang paling memahami.

dan sekarang dia semakin tenat.
kesakitan buatkan bibir dia makin kelu.
buatkan dia kadang2 seakan putus asa akan kehidupan.
buatkan dia kadang2 tidak berfikiran rasional seperti dulu.

dan aku hilang seorang pendengar luahan hati yang orang lain tak mungkin faham. hilang seorang teman yang ada setiap kali hati dirundung hiba walaupun tindakannya bisu tanpa suara.

Ya Allah, jika benar waktunya telah dekat,
ambillah  nyawanya sebaik baiknya dan tempatkan dia dalam kalangan orang- orang soleh.
jadikan kami anak2 yang soleh solehah supaya doa kami untuknya diterima MU ya Allah.
jika keadaan sekarang lebih menyeksakannya, kami relakan dia pergi Ya Allah
thanks for reading..arigatou gozaimashta^^

No comments: