Sunday 6 January 2013

lagu hati itu :)

suatu hari,saya balik kerumah dari sekolah dgn rasa yg sgt excited.
peluang berkarya untuk majalah sekolah dibuka dan sememangnya itulah yang saya tunggu2 sejak memasuki darjah 3.
lalu,saya ambil pen dan kertas,cuba mencoret sesuatu yg menarik.
tetapi akhirnya,saya buntu.


dalam kedinginan pagi
kau bangun mengabdikan diri
demi satu perjuangan 
untuk anak anak tersayang

tangan mak pantas saja mencoret bait2 puisi di artas kertas keromot saya tadi.
lancar tuliisannya,seolah sudah dihafal bertahun lamanya.

apakah esok masih ada mentari
yang akan menyinari
satu perjalanan yang tidak pasti

mak terus menulis sambil mulutnya melantunkan nada sajak olehannya.
sesekali dia berhenti, meminta cadangan ttg perkataan yang lebih menarik untuk digunakan.
dan saya lihat, mukanya serius.
bagai meluahkan sesuatu yang terpendam!

aku insan kerdil
yang pantang menyerah sebelum berjuang!

diri ini masih kecil tika itu.
langsung tidak dapat menyelami apa yang tersirat disebalik wajah insan lain.
menginjak ke alam yang lebih matang,
baru aku rasakan aura puisi itu
ya,itulah lagu hati seorang ibu yang mempertaruhkan hidup demi anak2.

puisi itu cerita hidupnya, semangat hidupnya, dan harapan dirinya!

dan kini aku bangkit,cuba memadam pilu dan resah yang bertamu dalam lagu hati itu!


thanks for reading..arigatou gozaimashta^^

No comments: