Monday 5 November 2012

indahnya bahasa:)

assalamualaikum
minnasanwa,konbanwa^^

semalam,saya duduk2 lepak dengan family kat ruang tamu sambil tngok satu rancangan cina yg mmg kitorg da layan dr dulu- STEP FORWARD
rancangan ni dulu diacarakan seorg pengacara cina n now dah tukar kpd pengacara melayu..saya tak igt nama penuh pengacara ni,yg saya igt cuma BAKI. (duta panaflex)

menariknya,this awesome men conduct that program in CHINESE language! ^^ okiee,saya tau ramai lg yg boleh kuasai bnyk bahasa,n ni adalah salah sorg drpd mereka yg bertuah..

bila tengok org2 yang boleh bertutur dalam bahasa inggeris dengan lancar,saya rasa jeles sebenarnya..terfikir bertuahnya dia boleh lembutkan lidah melayunya untuk bertutur dalam bahasa inggeris
dan sekarang,bahasa inggeris mmg sangat penting untuk semua sudut hidup kita^^

bahasa melayu pun tak ada kurangnya langsung..hakikatnya,ni lah bahasa yg paling bnyk digunakan dulu..bahasa melayu adlh lingua franca
cantiknya bahasa melayu dengan keseniannya- gurindam,syair,pantun dan dll, tak mungkin ada pada bahasa lain

waktu sekolah dulu,saya sempat belajar sedikit bahasa jepun..walaupun sekadar ucapan dan perbualan yg simple,tp at least, saya dpt ilmu yg mungkin org lain tak dpt
bila dah masuk uni ni,dah tak sempat nak jenguk buku teks jepun dulu..tggl sikit2 je yg stay dlm kepala ni

susah sebenarnya nak tafsirkan perasaan saya pada BAHASA..abstrak,mungkin^^
hope after habis study nanti,dapatlah peluang untuk sambung balik belajar bahasa jepun:)

yang penting,biar apa pun bahasa yg kita guna,jangan hapuskan keseniannya,peganglah pada fungsi yg dibawanya!
kan dah pernah dicipta satu slogan, BAHASA JIWA BANGSA^^

wallahualam,assalamualaikum :)


ni gambar sewaktu kami mewakili daerah raub dalam pertandingan pantun peringkat negeri pahang :)


waktu ni saya menyertai hari kebudayaan bahasa jepun yg ke 8 di sekolah dato' abdul razak,seremban
yg beryukata kuning tu,sensei dr sek.men.sains pasir puteh 

thanks for reading..arigatou gozaimashta^^

2 comments:

Unknown said...

bestnye bahasa jepun...like2 !!

Unknown said...

yup,mmg best :)